Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام، سروده‌هایی از شاعران آیینی کشورمان تقدیم می‌شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، 16 شوال سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی است. او از عالمان سادات حسنی و از راویان حدیث است. نسب او با چهار واسطه به امام حسن علیه‌السلام می‌رسد. ایشان، امام رضا علیه‌السلام و امام جواد علیه‌السلام را درک کرده و نقل است که ایمان خویش را بر امام هادی علیه‌السلام عرضه داشت و در زمان او وفات یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حرم حضرت عبدالعظیم واقع در شهر ری، زیارتگاه شیعیان است. در برخی روایات ثواب زیارت قبر او برابر با ثواب زیارت قبر امام حسین(ع) دانسته شده است. 

به مناسبت ایام وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام چند سروده آیینی از شاعران کشورمان تقدیم می‌شود. 

مصطفی محمدی

اینجا دیار و مرقد مـَردی کـریم است 
اینجا مزار حضرت عبدالعظیم است 

این «آستان» از بسکه والا و رفیع است
هم کربلای عاشقان و هم بقیع است 

لطف خدا بوده که ری بر ما وطن شد
سهم دل این عاشقان عشق حسن شد

روز ازل تقدیر ما شد عشق نامت
تو شاه مُلک دل شدی ما هم غلامت

دنیای ما لبریز از فیض دم توست
در دست ما تا روز محشر پرچم توست

نامت همیشه عزت این مردمان است
این افتخار مردم ری در جهان است

تنها نه رى را داده اى سوداى مستى
پشت و پناه مردم تهران تو هستى

هـر کس که زائر شد به تو از غم رها شد 
مهمان تو مهمان شاه کربلا شد

کرب و بلا گفتم دلم لرزید یا رب 
گودال یادم آمد و غم‌های زینب 

آقا اجازه هست تا روضه بخوانم
ای کاش با این روضه‌ها زنده نمانم

آقا شنیدم تشنه لب از حال رفتی
اما شبیه جدتان گودال رفتی؟ 

کی مثل اربـابـم تنت در خون کشیدند
یا کِـی سـرت را بـا لـب عطشان بریدند

روز عزای تو اگر دل پُر محن شد...
کِی تیر باران پیکرت مثل حسن شد

نوسروده شاعر یزدی برای مظلومان از کابل تا غزه/ ای کودک آواره‌ی غزه، وطنت کو؛ ای دختر پاییزی کابل چمنت کوسروده جدید احمد بابایی برای دختران شهید افغانستان/ گرگ است آن‌که زیر پا گُل را نبیندسروده سوزناک افشین علا برای دختران شهید کابل/جدا شد "پایَکت" نیلوفر من، چه سان "لِی لِی" کنی پس دختر من؟

سیدپوریا هاشمی

پایین شهر ما پدر ما نشسته است
پایین که نه بروی سر ما نشسته است

پایین نشسته کعبه ما را بنا کند
در ری ضریح کرببلا را بنا کند

تا حشر حلقه‌های ضریحش دخیل ماست
اینجا وکیل حضرت هادی وکیل ماست

با هر رواق هدیه به ما کرده طور را
دستش سپرده‌ایم گره‌های کور را

هر صبح در برابر این شاه با خضوع
خورشید ما ز جانب ری می‌کند طلوع

دستم به این ضریح پر از توشه می‌شود
این چهارگوش جلوه شش گوشه می‌شود

تا چشم ما به حلقه این در همیشه هست
لطف بزرگزاده به نوکر همیشه هست

جبرییل هم به گنبد او بال وپر زده
زهرا به این حریم چه شب‌ها که سرزده

عمریست ساخته به گداخانه پل کریم
هستیم دست بوس تو یا سید الکریم

اسماعیل شبرنگ

از روز ازل تا به ابد یار کریمیم
دیوانه‌ی عشقیم گرفتار کریمیم

هر چیز که در نیتمان بود به ما داد
انگار نه انگار بدهکار کریمیم

ما هر چه که داریم عطای حسنی‌هاست
تا لطف خدا هست هوادار کریمیم

وقتی شب جمعه شب الطاف حسین است
ما منتظر رحمت بسیار کریمیم

شهر ری ما شعبه‌ی شش گوشه‌ی مولاست
در کرببلاییم که زوار کریمیم

صدشکر که در کوچه‌ی بن بست حوائج
همسایه‌ی دیوار به دیوار کریمیم

او ابن کریم است همیشه کرمش هست
فرزند مدینه ست ولیکن حرمش هست

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عبدالعظیم حسنی شعر عبدالعظیم حسنی شعر عبدالعظیم حسنی حضرت عبدالعظیم علیه السلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۹۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند

آیت الله میرزاحسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب امام صادق علیه الاسلام را دارای رابطه قوی با جهان اسلام دانست و اظهار داشت: در بین امامان معصوم صلوات الله علیهم اجمعین، امام صادق علیه السلام در زمانی واقع شدند که برای یک گفت وگوی علمی بعد امام باقر علیه السلام به شکلی شرایط به وجود آمد که هر کدام از علمای سایر مذاهب با مراجعه به حضرت ضمن کسب تکلیف، سؤال علمی خود را مطرح می کردند که این آمد و شدها با واسطه و یا بی واسطه صورت می گرفت.

آیت الله احمدی فقیه یزدی، افزود: ایشان دارای شاگردان متعددی در رشته های گوناگون بودند؛ به خصوص در مباحث علمی و قرآنی و تسلط بر روایات پیغمبر اسلام و امیرالمومنین علیه السلام دارای تبحر بودند، حضرت امام صادق علیه السلام در این موقعیت و جمعیتی که برای کسب علم و دانش آماده شده بودند، رابطه قوی با جهان اسلام داشتند و به خصوص با کسانی که مجاور بودند ارتباط برقرار می کردند و کسب فیض می بردند من جمله اهل سنتی که هنوز استقراء قوی نداشتند و در عین حال نظر حضرت را جامع تر و غالب تر می دانستند و کسانی که به مسجد می آمدند و مسئله خود را خدمت مطرح می کردند ایشان کاملا توضیح می دادند و صحت و غلط بودن را با استنباط به قرآن و روایات پیغمبر اسلام صلوات الله علیه بیان می نمودند.

وی ادامه داد: گاهی برای گرفتن تأییدیه خدمت حضرت شرفیاب می شدند زیرا سخن امام صادق علیه السلام برای آنان مهم بوده است؛ البته در بین مردم، افراد معاندی بودند که تحریک می شدند و با ایجاد ترس و وحشت بین مردم، باعث جلوگیری از مراجعه افراد به منزل امام می شدند اما مردم ایشان را رها نمی کردند و به هر نحوی با واسطه یا بی واسطه خود را به امام می رساندند.

این عالم شیعه، تصریح کرد: سیطره و عظمت علمی حضرت امام صادق علیه السلام آنقدر وسیع شده بود که به اکناف و اطراف منتقل شده بود و همگان همراهی می کردند و می پذیرفتند. دشمنی هایی صورت می گرفت که حضرت نیز کمال تقیه را در مواردی که لازم بود انجام می دادند و هم توصیه به افراد مرتبط می کردند هم خود مراقبت انجام م دادند. می دانید تقیه صحیح را امام از آباء و اجداشان نقل می کنند که در روایت این گونه ذکر شده است؛ حضرت علی بن الحسین علیه السلام می فرمایند: تقیه به این معنا است که روایات ما صعب و مستصعب است غیر از نبی و یا ملک مقرب و یا مؤمنی که "امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ"؛ نمی شود این را به هر کسی رساند.

وی عنوان کرد: این اخبار و احادیث که می رسید، در واقع به این معنا بوده است که علم را نمی توان به هر کسی آموخت زیرا آن علم را باید تقیه کرد و به اهلش آموخت، و این تعلیم به شکل تقیه در زمان امام صاق علیه السلام آنچنان رواج پیدا کرد که هر کسی هرحرفی را به امام نسبت نمی داد، بعد از اینکه مطمئن می شدند بر موازین درستی می باشد این انتساب را مطرح می کردند.

وی در پایان تأکید کرد: به همین جهت شاید بیشترین روایاتی که تاکنون در دست است از امام صادق علیه السلام ثبت و ضبط شده است و به این دلیل که کسانی که در محضر ایشان بودند ثبت و ضبط می کردند. اکنون در آستانه شهادت آن بزرگوار عرض کنم که، کل منابع علمی که از ایشان رسیده در غیر از منابع شیعه است، در مذاهب اسلامی دیگر نیز مشهور و فراوان می باشد.
 
انتهای پیام/
 
 
 

دیگر خبرها

  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
  • حامیان شعار زن، دختران دانشجو را در کف خیابان لگدمال می‌کنند
  • مشهد در سوگ ششمین ولی مسلمین/عطر شهادت در اجتماع صادقیون پیچید
  • لرستان؛ سیاهپوشِ اختر ششم
  • سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم
  • امام صادق (ع) شاکله اندیشه دینی را بنا نهاد