Web Analytics Made Easy - Statcounter

مبلغ آیین هندو در ششمین همایش بین‌اللملی باران غدیر با اشاره به سیره امام علی (ع)، گفت: شخصیت ایشان آنقدر باشکوه است که نمی‌توان آن را در سخن آورد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ششمین همایش بین‌المللی باران غدیر صبح امروز، دوم مردادماه، با حضور میهمانانی از کشورهای لبنان، عراق، سوریه، فلسطین و هند و اهالی فرهنگ و هنر از ایران در حوزه هنری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری، دبیر این دوره همایش، در ابتدای این مراسم با بیان اینکه در تاریخ بشر به اندازه کسی همچون امام علی (ع) مورد مدح و ستایش صورت نگرفته است، گفت: از کسانی که در روز مباهله این حقیقت تاریخ را به چشم دیدند تا آنها که ابن بطوطه در سفرنامه خود اشاره کرده و می‌گوید که در کلیسایی تمثال امام علی (ع) را دیدم که به عنوان یکی از قدیسین بر دیوار نصب شده است، به مدح امیرالمؤمنین(ع) پرداخته‌اند.  

وی ادامه داد: کسانی که در باران غدیر از آنها تقدیر می‌کنیم، افرادی هستند که به این حقیقت دست یافتند و اذعان می‌کنند که قلب و فطرتشان این حقیقت تابناک را دیده و شناخته است و مورد رحمت خداوندند؛ چرا که پیامبر اکرم(ص) فرمود هرکسی فضیلتی از فضائل امیرالمؤمنین را بر کاغذی بنویسد، تا زمانی که آن کاغذ هست، ملائکه برای او استغفار می‌کنند. امام علی(ع) شخصیت بزرگی بود که این همه شگفتی و شوق را در میان افراد ایجاد کرده است. 

وی ضمن قرائت ابیاتی در وصف سیره شکوهمند امام علی(ع)، افزود: روز مباهله تأکیدی است بر این حقیقت که وجود امام علی(ع) و حقیقت حق در هیچ جا از همدیگر جدا نمی‌شوند. باران غدیر فرصتی است برای تجلیل از کسانی که با شعر و آثار هنری‌شان به بازتاب این مسئله پرداخته‌اند: «هرکس به زبانی صفت حمد تو گوید/ بلبل به غزل‌خوانی و قمری به ترانه».

به گفته زائری؛ شگفت اینجاست تنها جایی که پیامبر اکرم(ص) خواستند که زبان هنر در خدمت یک پیام قرار گیرد، غدیر بود. حاکمان و پادشاهان، امیران و سلاطین در جنگ‌ها و پیروزی‌ها به هنرمندان دستور می‌دادند تا اثری خلق کنند تا آن واقعه ماندگار شود، اما رسول خدا(ص) یکبار به حسان ابن ثابت فرمود که شعر بگو و آن روز، روز غدیر بود. پیامبر(ص) در هیچ پیکار و پیروزی از ظرفیت هنر استفاده نکردند، فقط در روز غدیر بود که فرمودند هرکسی می‌شنود، بگوید و هر کسی خبر دارد، اذعان و اعلام کند تا روز قیامت.

وی با بیان اینکه همه این‌ها در غدیر و مباهله مقدمه عاشورا بود، یادآور شد: چند روز دیگر به ماه محرم وارد می‌شویم. بعثت، غدیر و مباهله همه مقدمه‌اند تا به حسین(ع) برسیم. حسین(ع) و مظلومیت او مقدمه‌ای است برای کسی که می‌آید و وقتی جهانیان از او می‌پرسند: تو کیستی؟ می‌فرماید من فرزند حسینم. کسانی که امروز نام حسین(ع) را در ادیان و مذاهب گوناگون بر زبان می‌آورند، هرکسی در هرجای دنیا نامی از اباعبدالله(ع) می‌برد، دارند کمک می‌کنند تا این قطره‌ها به یکدیگر بپیوندند و آن دریا، ظلم و تاریکی را از بین ببرد.

سعید بیابانکی، شاعر، دیگر میهمان این مراسم بود که سروده‌ای را به پیشگاه مقدس امیرالمؤمنین، علی(ع)، تقدیم کرد که بخش‌هایی از آن به این شرح است:

شب ستاره، شب گل، شب دعا، شب می
شب ترانه، شب دف، شب صدا، شب نی

سلام صولت بشکوه ذوالفقار، سلام
سلام شوکت آیات سجده‌دار، سلام

سلام شأن نزول عدالت و خوبی
سلام مرگ خدایان سنگی و چوبی

سلام حُسن حسینی، کرامت حَسنی
خلاصه همه آیات مکی و مدنی

سلام، آینه روزهای روشن ما
چه سال‌هاست که بی‌پشت مانده جوشن ما

بگو به کعبه که آغوش خویش بگشاید
بگو که جامه به مُشک ختن بیاراید

ببین ز کعبه برون زد جمال حضرت ماه
بگو که اشهد اَنّ علی ولی الله

سلام ما به تو ای آبروی اهل زمین
سلام ما به تو ای شهریار قله‌نشین

سلام ما به تو ای ذوالفقار حق‌طلبی
سلام ما به تو ای یار یادگار نبی

سلام روشنی خانه ابوطالب
سلام ای اسدالله تا ابد غالب

جهان بطالت محض است ها، بطالت محض
تو سر بلند کن از کعبه ای عدالت محض ...

پروفسور اخلاق آهن، رئیس بخش ادبیات دانشگاه دهلی، دیگر سخنران این مراسم بود. او که موضوع سخنرانی‌اش درباره حضور شخصیت امام علی(ع) در میان آثار هنرمندان هندی بود، با بیان اینکه اسلام در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) در هند معرفی شده بود، گفت: بعد از واقعه کربلا نیز برخی از مسلمانان به هند رسیدند، اما در هزار سال گذشته ظهور اسلام را در هند بیشتر شاهد هستیم. از سوی دیگر، ابراز ارادت به خاندان نبی مکرم اسلام(ص) به ویژه امام علی(ع) در آثار هنرمندان و شاعران هندوستان به خصوص در مناطقی مانند عزیزآباد هند مورد توجه بسیاری از هنرمندان قرار گرفته است. قوالان که در مجالس سماع عرفا اجرا دارند، برخی از این سروده‌ها را می‌خوانند. از جمله این اشعار، ابیاتی به این شرح است: 

سر گروه تمام رندانم
رهبر عاشقان مستانم

حیدری‌ام، قلندر و مستم
بنده مرتضی علی هستم

این استاد دانشگاه هند با اشاره به اقبال سلسله‌های عرفانی چون نقشبندیه، چشتیه، سهروردیه و ... به مدح امام علی(ع) در هند، افزود: از سوی دیگر، شاعرانی چون امیرخسرو دهلوی منقبتی مفصل در وصف امام علی(ع) سروده است که در آنجا ویژگی‌های امام علی(ع) را یکی یکی برمی‌شمارد. از عرفی، بیدل و میرزا غالب گرفته تا شاعرانی که به زبان‌های اردو، پنجابی و ... شعر می‌گویند، زبان به مدح امام علی(ع) گشوده‌اند. اقبال لاهوری از جمله این شاعران است که هم به زبان فارسی و هم به زبان اردو در مدح امیرالمؤمنین(ع) سروده است. شاعران امروز هند نیز همین سنت مدح علی(ع) را دارند و به آن افتخار می‌کنند. 

تغییر سیاست‌های دولت هند نسبت به زبان فارسی/ شاعر هندی: خدا سایه «فارسی» را از سر ما کم نکند

وی در پایان چند سروده‌ای را به پیشگاه مقدس امیرالمؤمنین، امام علی(ع) به این شرح تقدیم کرد:

به عرش گوش نهادم، شبی بحمدالله
ز قدسیان بشنیدم علی ولی الله

خوشم که مِهر ولی خدا نصیبم شد
رَوَم به شوق زیارت به دیدن آن ماه

به روز جنگ اُحد آسمانیان دیدند
که کوه کفر زبون گشت پیش تو چون کاه

نبی مدینه علم است و باب آن علی است
ز راز هر دو جهان کیست چون علی آگاه

منم فقیر بارگاه آن مولا
که هست رازگشای رموز سرُّالله

به عرش گوش نهادم شبی بحمدالله
ز قدسیان بشنیدم علی ولی‌الله...

دکتر سوامی سارنگ، استاد دانشگاه از کشور هندوستان و از مبلغان آیین هندو، دیگر میهمان ششمین دوره همایش بین‌اللملی غدیر بود. وی در ابتدای سخنانش گفت: سلام من به شما ای عاشقان علی(ع)، ای کسانی که با حق می‌ایستید و علیه ظلم و ستم قیام می‌کنید، ای کسانی که بر یزید لعنت می‌فرستید و بر شهادت حسین(ع) نوحه می‌کنید. ای عاشقان اهل بیت(ع) از طرف من بر شما سلام.

وی با بیان اینکه همه ما غدیری هستیم و این برای ما مایه خوشحالی و خرسندی است، ادامه داد: مدح حضرت حیدر(ع) وظیفه ماست. در روز غدیر دین به تکمیل شده است. وقتی رسول خدا(ص) شروع به تبلیغ دین اسلام کردند، اهل مکه مخالف بودند و حتی می‌خواستند که ایشان را به شهادت برسانند، تنها کسانی که در کنار پیامبر(ص) در آن شرایط ایستادند، جناب ابوطالب و حضرت علی(ع) بودند. 

این استاد دانشگاه از کشور هند به بخشی از سیره زندگی امام علی(ع) اشاره و اضافه کرد: در زمان حضرت علی(ع) مظلومین مورد حمایت قرار گرفتند و هیچ فردی گرسنه سر بر بالین نگذاشت؛ این سنت در هندوستان امروز به شکل دیگری جاری است؛ به طوری که پیروان امام علی(ع) با توجه به این سیره امام علی(ع)، سعی می‌کنند تا گرسنه نخوابند و حداقل لقمه‌ای نان بخورند.

شاعر هندو: سرودن درباره امام رضا(ع) برای من افتخار است/ در دلم خاکِ خراسان با رضا گُل می‌کند

سارنگ تأکید کرد: شخصیت حضرت علی(ع) آنقدر باشکوه است که امکان ندارد بتوان آن را در سخنرانی‌ها، شعرها و آثار بگنجانیم. هرکسی که حامی حق است، حامی حضرت علی(ع) است. 

او با اشاره‌ای به خطبه 191 نهج‌البلاغه ادامه داد: مهمترین نکته در کلام امام علی(ع)، صداقت است. علی(ع) کیست؟ علی(ع) آن است که کسی نمی‌تواند همانند او شود. 

النا لاویان، استاد دانشگاه از ایران و از پژوهشگران جامعه کلیمی، در بخشی از این مراسم با اشاره به بخشی از فعالیت‌های خود در راستای معرفی سیره و زندگانی امام علی(ع) گفت: باید برای علی(ع) وقت گذاشت؛ چون او بازوی خداست و پزشک روح است. علی(ع) خانواده سالم تشکیل می‌دهد، او تن نمی‌پروراند، بلکه روح را می‌پروراند.

این استاد دانشگاه با اشاره به انتقاد و پرسش برخی از افراد مبنی بر اینکه چرا از اسلام دفاع می‌کنی، گفت: پدر و مادر من اهل کاشان هستند. ما رسمی داریم که در آن در دو روز عاشورا و شهادت امام علی(ع) عقد و ازدواج انجام نمی‌دهیم و لباس روشن نمی‌پوشیم. هرگاه برای مادرم مشکلی پیش می‌آید، می‌گوید وصف علی(ع) نگفتنی است؛ این فرهنگ علوی جاری در خانواده من است. ما ائمه اطهار(ع) را به خاطر مراد دادن نخواهیم، به خاطر پاکی خودشان آنها را بخواهیم و بخوانیم.

آنتوان بارا، از شاعران و نویسندگان سوری مقیم کویت، لوئیس صلیبا نویسنده و محقق از کشور لبنان، هیلانه عطاءالله از کشور سوریه و رئیس انجمن شعر نویسندگان عرب سوریه، صالح حواری از شاعران کشور فلسطین و علیرضا قزوه از ایران نیز در ادامه این مراسم به شعرخوانی در وصف امام علی(ع) پرداختند. در پایان نیز از میهمانان حاضر در ششمین دوره همایش بین‌اللملی باران غدیر تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شعر حوزه هنری امام علی ع شعر حوزه هنری امام علی ع استاد دانشگاه باران غدیر حضرت علی ع امام علی ع همایش بین حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۸۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران آنقدر بزرگ شد که قرار است ۳ تا شود | کدام شهرها مرکز می‌شوند؟

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا گفت: استان شدن ورامین از موافقت با طرح تا اجرا در دولت سیزدهم کلید خورد و با توجه به پیشینه تمدنی ورامین نسبت به سایر مناطق، به عنوان مرکز استان تهران شرقی معرفی شده و دولت نیز در حال نهایی کردن آن است.

به گزارش تسنیم، حسین نوش‌آبادی با اشاره به موضوع تشکیل استان تهران شرقی گفت: حوزه انتخابیه ورامین، قرچک و پیشوا یکی از حوزه‌های پرجمعیت و از لحاظ جغرافیایی وسیع است که از نظر فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و صنعتی نیازمند ساختار جدید و تقسیمات جدید کشوری است.

وی افزود: به دلیل وجود جمعیتی بیش از ۹۰۰ هزار نفر در شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا و نیز جمعیت شهرستان پاکدشت، بیش از ۱ میلیون نفر جمعیت در جنوب شرقی استان تهران سکونت دارند که تأسیس استانداری را ضروری کرده است.

 

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا گفت: در سفر رئیس‌جمهور به دیار ۱۵ خرداد، بحث استان شدن ورامین قطعی شده، البته استان شدن ورامین از پیش مطرح شده بود و پیگیری این موضوع در این دوره از دولت انجام شده است.

نوش‌آبادی تصریح کرد: استان شدن ورامین و موافقت با طرح، اجرا و در دستور کار قرار گرفتن این پروژه در دولت سیزدهم انجام خورده است.

وی ادامه داد: بر اساس پیگیری‌ها و رایزنی‌های فراوانی که با رئیس‌جمهور انجام شده، استان تهران به ۳ استان تهران مرکزی، تهران غربی به مرکزیت شهریار و استان تهران شرقی به مرکزیت ورامین تقسیم می‌شود.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های ورامین و نیز پیشینه تمدنی و تاریخی، این منطقه نسبت به سایر مناطق، ارجحیت دارد و به عنوان مرکز استان تهران شرقی معرفی شده و دولت نیز در حال نهایی کردن آن است که در نهایت به عنوان لایحه به مجلس آینده ارائه شده و استان شدن ورامین در دستور کار قرار می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • مکتب امام صادق(ع) جامعه اسلامی را به سوی درستی هدایت کرد
  • انقلاب اسلامی ایران ادامه دهنده مکتب امام صادق (ع)است
  • تشییع باشکوه پیکر شهید معلم در ورامین برگزار می شود
  • ببینید | سخنان شاپور بختیار در مورد شخصیت و سبک زندگی امام خمینی در جلسه‌ی شورای امنیت حکومت پهلوی
  • زبان از بیان خدمات آیت الله جزایری برای انقلاب قاصر است
  • تهران آنقدر بزرگ شد که قرار است ۳ تا شود | کدام شهرها مرکز می‌شوند؟
  • امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید
  • گواهی اسقاط هایما به این مبلغ افزایش یافت/ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»
  • مبلغ جدید گواهی اسقاط محصولات مونتاژی ایران خودرو اعلام شد