جلوهای از ارادت هنرمندان ادیان و مذاهب به امام علی/ شاعر کلیمی: مادرم حین بلند شدن «یا علی» میگوید
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۹۸۳۷
به گزارش خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، ششمین همایش «باران غدیر، جلوه محبت علوی در آثار هنرمندان ادیان و مذاهب» امروز یکشنبه دوم مردادماه ۱۴۰۱ با حضور متفکرین و ادیبان ایرانی و خارجی در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
در ابتدای برنامه، حجتالاسلام محمدرضا زائری دبیر همایش بینالمللی باران غدیر ضمن گرامیداشت عید مباهله و خیر مقدم به حضار گفت: شاید بتوان ادعا کرد در تاریخ، در حق هیچکس چون امام علی (علیهالسلام) مدح و ستایش نشده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام محمدرضا زائری
وی افزود: در برنامه همایش باران غدیر از کسانی دعوت شده است که به این حقیقت اذعان کرده و میکنند. آنان اقرار میکنند که این حقیقت را با قلبشان درک کرده و دیدهاند، رحمت خدا بر آنان باد.
زائری ادامه داد: روز مباهله که در عرض غدیر است، اشاره به حقانیت امام علی (ع) دارد. به عبارتی این اتفاق تاریخی تأکید بر حدیث شریف «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ» میکند. اجتماع و پیوستگیای که هیچگاه افتراق و جدایی بین آنها نخواهد بود.
دبیر همایش باران غدیر گفت: در غدیر یک نکته جالب وجود دارد و آن این است که تنها یکجا پیامبر برای تأکید و توجه به تبلیغ خود از زبان هنر استفاده کرد و آن هم در غدیر بود. نبی اسلام چون جباران و حکام نبود که هنر هنرمندان را برای خودنماییهایی مثل به رخ کشاندن جنگ و غزوه تا شکار حیوانات، خرج کند. اما همین پیامبر، تنها در غدیر بود که به حسانبنثابت دستور داد تا با منظومهای، موضوع ولایت امام علی(ع) را بسراید و در آنجا از هنر برای رسالت خویش بهره ببرد.
وی در پایان بیان کرد: اما مباهله و غدیر همگی مقدمهای برای کربلا و عاشورای حسین(ع) است تا ما به آن برسیم و خود عاشورا و حسین(ع)، مقدمهای برای انتظار آن کسی است که همگی چشم انتظارش هستیم، همان کسی که خود را با عبارت «ان جدی الحسین» معرفی میکند.
جلوهای از ارادت کلیمیان به امامعلی(ع)
در ادامه این همایش، النا لاویان مدرس، پژوهشگر دین و از اعضای ادبی جامعه کلیمیان در مورد عظمت حضرت علی(ع) گفت: در تورات زبور آمده است: «و بدانید که خدا مرد صالح را برای خود برگزید.» و این صالح بودن، صفت امام علی(ع) است. علی خانواده سالم تشکیل میدهد، علی تنپرور نیست، بلکه روح پرور است، علی نان بر سر سفره میگذارد، علی اینگونه است.
النا لاویان از اعضای ادبی جامعه کلیمیان
وی افزود: هر یک از ما انسانها «مراد»هایی را دوست میدارد و بدانها عشق میورزد. محمد، موسی، داوود، مسیح، حسین، زهرا، مریم و... اما نکته مهم این است که آنها را برای حاجتخواهی نخواهیم، بلکه به آن عشق بورزیم به خاطر خودشان. علی اگر «وصی» و «ولی» هم نبود، همان نیک بودنش کفایت میکرد تا آدمی او را دوست داشته باشد.
لاویان ادامه داد: ما کلیمیان کاشان، ارادتمان به اهلبیت پیامبر دارای سابقه و آمیخته به عشق و علاقه است. مادرم زانو درد دارد، او هرگاه دست بر زانو میگذارد تا بلند شود، میگوید «یا علی» و از او کمک میگیرد. ما در عاشورا و دهه محرم هیچگاه لباس روشن نمیپوشیم یا مراسم عروسی و جشن نمیگیریم و همچون شیعیان، آن ایام را زمانی برای بزرگداشت شهادت امام حسین(ع) میدانیم.
عرفای هندی در مدح و منقبت مولا علی شعر میسرودند
در ادامه این برنامه اخلاق آهن شاعر و ادیب هندوستانی ضمن گرامیداشت ایام غدیر و مباهله گفت: در ظرف ۱۰۰۰ سال گذشته در شبهقاره هند شاعران زیادی در مدح امام علی(ع) شعر سرودند. مدیحهسرایی در مورد امیرالمؤمنین و اهلبیت(ع) او، بیش از هرجا در مراکز ادبیات فارسی نظیر دهلی، حیدرآباد، عظیم آباد و... رواج داشت.
آهن افزود: بسیاری از این اشعار که در مدح امام علی(ع) گفته شده، در قوالیها و مجالس عرفا برای مراسم «سماع» خوانده میشود. بسیاری از عرفای هندی در مدح و منقبت مولا علی شعر سرودهاند که از معروفترین آنان میتوان به «بوعلی شاه قلندر» و «امیر خسرو دهلوی» اشاره کرد. امیرخسرو شاعر و موسیقیدان معروف هندی است که در یک منظومه ماجرای غدیر و حدیث «من کنت مولاه» را در قالب شعر درآورده است. همچنین، او در یک شعر بلندبالا، خصائص و فضائل مخصوص امیرالمؤمنین را فهرستوار بیان کرده است.
این ادیب هندی اشاره کرد: با ایجاد زبانهای جدید هندی، مثل اردو و پنجابی، سنت شعرسرایی در مدح امامعلی ادامه داشت و معروفترین شعرای معاصر که در قرن بیستم میزیست، اقبال لاهوری بود.
در ادامه این همایش، شعرا و شخصیتهای برجستهای از جهان عرب مثل: آنتوان بارا، هیلانه عطاالله، لویس صلیبا، صالح هواری و... در بیان عظمت امام علی (ع) به زبان عربی شعرخوانی کردند. همچنین علیرضا قزوه، سعید بیابانکی، سیامک مرهصدق نیز در ششمین همایش بارانغدیر در مدح مولا علی شعر خواندند.
آنتوان بارا، نویسنده و ادیب مسیحی سوری
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: امام علی هند کلیمیان محمد رضا زائری باران غدیر باران غدیر امام علی ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۹۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تنفر جهانی از اسرائیل و صهیونیزم یا یهودی ستیزی؟
کارشناس ادیان میگوید یهودیستیزی یک پیشینه تاریخی دارد که از خصلت مظلومنماییِ یهود برخاسته است و دولتهای غربی آن را پوششی قرار دادند تا این رژیم منحوس هر اقدام خبیثانهای که دلش خواست انجام دهد؛ اما مردم دنیا بیدار و هشیار شدند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اکنون در شرایطی قرار گرفتیم که دنیا علیه اقدامات خبیثانه یهودیان صهیونیست بپا خاستند و اقداماتی را در قالب خیزشهای مردمی و دانشجویی در دفاع از مردم مظلوم غزه و علیه سیاستهای حکام خود درباره حمایت از رژیم کودککش اسرائیل انجام میدهند.
آنچه که از سوی برخی رسانههای غربی به ویژه رسانههای نیابتیشان به خورد مردم داده میشود، تحریف اسرائیلستیزی به صورت یهودیستیزی است. اکنون که غرب در موضع ضعف قرار گرفته، سعی میکند به مردم دنیا القاء کند که این عده که برای محکومیت جنایتهای صهیونیستها به خیابانها آمدند، با یهودیان و آیین یهودیت مشکل دارند؛ مسئلهای که به روشنی گویای انفعال سیستم غرب در حمایت از صهیونیستهاست و نیازی به تبیین و توضیح ندارد.
حجت الاسلام محمد کاشانی کارشناس فرقهها و ادیان و نویسنده کتاب «اخلاق جنگ (حقوق بشر دوستانه) در اسلام و مسیحیت» در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم درباره جریان یهودیستیزی در رسانههای غرب گفت: ماجرا از این قرار است که در تاریخ اروپا یک داستانی وجود داشته به نام یهودی ستیری. دلیلش این است که مسیحیان، یهودیان را قاتل عیسی می دانستند که البته به تصریح قرآن، خود یهودیان به قتل عیسی علیهالسلام اقرار میکردند؛ لذا اصولاً هر کجا که با یهودیان همسایه بودند، از آزار آنان فروگذار نمیکردند.
وی افزود: از دیگر سو، در طول قرون وُسطی، دورانی داریم که با یهودیان ستیز کردند، حتی در برهههایی در اسپانیا اموالشان را تصاحب کردند و فقط اجازه دادند زنده خارج شوند. شبیه این اتفاق در انگلیس افتاد؛ محلههایی یهودینشین بودند، منتها دولت انگلیس به آنان اجازه زندگی در میان مردم عادی را نمیداد. این مسئله تبدیل به این شد که دولتهای غربی وابسته به صهیونیزم جهانی، جریانی را با عنوان مبارزه با یهودی ستیزی شکل دهند.
نمود مظلومنماییِ یهود؛ از هولوکاست تا حماسه «طوفان اقصی»این کارشناس ادیان با اشاره به اینکه داستان «مبارزه با یهودی ستیزی» تبدیل به لباس رویینتنی برای صهیونیستهای یهودی شد تا هر ظلمی را روا دارند، گفت: آنها به بهانه این سیاست به خود اجازه دادند هر عمل قبیحی را انجام دهند و اکنون مشاهده میکنیم در رفتاری که از سبوعیت آنها برخاسته، مردم غزه را به خاک و خون میکشند و هر فرد و گروهی هم که اعتراض کند، به او نسبت یهودستیز میدهند. حتی به کسی اجازه انتقاد از رژیم جعلی اسرائیل را نمیدهند.
حجت الاسلام کاشانی افزود: اما مردم دنیا بیدار و هشیار شدند و جامعه بشری اجازه نمی دهد به هر عنوانی مظلومان عالم کشته شوند بلکه ماجرا غزه فصلی برای آغاز خیزش مردم علیه هر جنایت و کشتاری در هر جای عالم است. بنابراین یهودیستیزی یک پیشینه تاریخی دارد که از خصلت مظلومنماییِ یهود برخاسته است و دولتهای غربی آن را پوششی قرار دادند تا این رژیم منحوس هر اقدام خبیثانهای که دلش خواست انجام دهد.
خصلتی که کافران یهود را به خونخواری و جنگافروزی کشانداین کارشناس ادیان در انتها گفت: نه ما مسلمانان و نه هیچ امت دیگری با هیچ دینی مخالف نیستیم بلکه در دینمان توصیه شدیم حتی فرد یهودی را تکریم کنیم. رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرماید «أَکْرِمِ الضَّیْفَ وَ لَوْ کَانَ کَافِراً»؛ یعنی مهمانت را گرامی بدار هرچند کافر باشد. اینها آموزههای ماست. ادیان در کشور ما حق زندگی دارند و در مجلس شورای اسلامی نمایندگانی از یهودیان داریم. پس دنیا با روند ظلم و جنایت و کشتار و وحشیگری مسئله دارند نه با دین.
وعده قرآنی نابودی صهیونیسم در آخرالزمان / نظریات تفسیری درباره زمان تحقق عذاب بنیاسرائیلانتهایپیام/